O Papel da Internet na Construção do Conhecimento: usos da Web como Ferramenta de Busca de Informações por Parte de Alunos de Graduação à Distância/ The Role of Internet in Knowledge Construction: using the Web as a Tool for Search Information

Thelma de Carvalho Guimarães, Cristina Jasbinschek Haguenauer

Resumo


Este artigo apresenta uma pesquisa sobre como alunos de um curso de graduação à distância do Consórcio Cederj (Centro de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro) usam a Internet para a busca de informações. Como questões secundárias, procurou-se saber, ainda, como o projeto pedagógico do curso e os tutores tratavam a busca de informações na Internet e, por fim, como o aluno aprendia a fazer essa busca (com colegas, com o tutor, com o material didático, sozinho etc.). O foco da pesquisa recaiu sobre o curso de Pedagogia para as Séries Iniciais do polo regional de Angra dos Reis (RJ). Para responder às questões de estudo, foi conduzida uma investigação etnográfica baseada na observação participante e na aplicação de questionários e entrevistas.

Palavras Chave: Pesquisa na Internet, Educação a Distância, CEDERJ.

 

Abstract

This article presents the results of an investigation about how students in an undergraduate distance course at the Cederj Consortium (Center for Distance Higher Education of the State of Rio de Janeiro) use the Internet to search for information. As a complementary issue, a tentative was made to find out how the pedagogical project and the tutors approach online information search process and, finally, how students learn how to do this search. The results allow us to detect three main tendencies. The first one is that some players have different and somehow contradictory perceptions on the main issue in the study, that is, how students use the Internet for information search. A second tendency detected in the results is the students‘ difficulty to select the information found online. The last tendency relates to how students use information found online: all tutors believe that students frequently just reproduce information (copy and paste).

Key-words: information search; distance learning; Cederj; discourse; academic literacy.


Texto completo:

PDF

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Esta é uma publicação quadrimestrall do publicada pela equipe do Laboratório de Tecnologias da Informação e da Comunicação - LATEC/UFRJ em parceria com o Grupo de Estudos de Representação Gráfica em Ambientes Virtuais (GERGAV)Laboratório de Ecologia e Desenvolvimento (LED) e com o Grupo de Estudos em Ciência e Educação Ambiental - GEA. e é dedicada à educação no contexto das Novas Tecnologias Digitais.

ISSN: 1983-2664

www.latec.ufrj.br

 

This is an electronic publication of the Information and Communication Technologies Research Laboratory , from the Federal University of Rio de Janeiro - LATEC / UFRJ, in partnership with Lingnet Project, from the Faculty of Literature of the federal University of Rio de Janeiro and and is dedicated to education in the context of digital technologies.

ISSN: 1983-2664

www.latec.ufrj.br