A Aplicação de um Ambiente Virtual de Aprendizagem no Contexto do Nível Médio de Ensino: a Plataforma e-Proinfo em Uso / Application of a Virtual Learning Environment in the Context of High School: the Platform e-Proinfo in Use

Patrícia de Souza Martins, Cristina Jasbinschek Haguenauer

Resumo


O foco de interesse desta pesquisa foi a análise das interações ocorridas no Ambiente Virtual de Aprendizagem “Como Ler um Texto em Inglês”, curso desenhado com o objetivo de servir de apoio às atividades presenciais ao ensino de língua inglesa no Ensino Médio. O AVA foi construído sobre a plataforma e-Proinfo, disponibilizada pelo Ministério da Educação, através da Secretaria de Educação a Distância, para a instituição federal de ensino onde a pesquisa foi conduzida. Buscou-se investigar como os alunos aplicam seu letramento digital em um contexto de aprendizagem. Foram objetos de estudo as interações da professora com a plataforma durante a elaboração e implementação do curso e as interações da professora e dos alunos no momento em que o AVA foi colocado em prática, ou seja, suas interações no AVA em uso. A metodologia escolhida foi a Pesquisa-ação (Thiollent, 2005), não somente por possibilitar intervenções no decorrer do processo investigativo, mas também por ter como meta a melhoria do processo ensino aprendizagem mediado pelas Novas Tecnologias de Informação e Comunicação.

Palavras-chave: Ambiente Virtual de Aprendizagem, e-Proinfo, Interação.

 

Abstract

This research has focused on the interactions occurred in the Virtual Learning Environment “Como Ler um Texto em Inglês”, whose design has aimed at providing supportive strategies to classroom English teaching at Secondary level. The VLE was developed on the learning platform e-Proinfo, which has been idealized and distributed by the Ministry of Education, through the Secretary of Distance Learning. The platform was conceived to be used by public educational institutions like the federal school where the research was conducted. Since the students in this educational context present high digital literacy, the interest of the study relied upon how they apply such knowledge in a learning environment. The objects studied were the interactions between the teacher and the platform while planning and implementing the course “Como Ler um Texto em Inglês” and the interactions between the VLE, while in use, and the teacher and her students. The methodology chosen was the Action Research (Thiollent, 2005) not only for enabling on-process interventions, but also for viewing the improvement of pedagogical practices mediated by the New Technologies of Information and Communication. In order to answer the research questions, data was analyzed in light of the Critical Discourse Analysis (Fairclough, 1995,1999, 2001), of the sociointerationist perspective of Mediation (Vygotsky, 1998) and Pedagogic Mediation (Moran, 2000, Masetto, 2000, Silva, 2002, 2003) and the criteria of Interface Ergonomy (Bastien e Sapin, 1993) and Usability (Nielsen 1993, 2000). The results shown fufilled the research questions and pointed at the potentiality of a VLE to promote meaningful learning once a favorable environment to pedagogic mediation is provided.

Key Words: Virtual Learning Environment, e-Proinfo, Usability, interaction.

 


Texto completo:

PDF

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Esta é uma publicação quadrimestrall do publicada pela equipe do Laboratório de Tecnologias da Informação e da Comunicação - LATEC/UFRJ em parceria com o Grupo de Estudos de Representação Gráfica em Ambientes Virtuais (GERGAV)Laboratório de Ecologia e Desenvolvimento (LED) e com o Grupo de Estudos em Ciência e Educação Ambiental - GEA. e é dedicada à educação no contexto das Novas Tecnologias Digitais.

ISSN: 1983-2664

www.latec.ufrj.br

 

This is an electronic publication of the Information and Communication Technologies Research Laboratory , from the Federal University of Rio de Janeiro - LATEC / UFRJ, in partnership with Lingnet Project, from the Faculty of Literature of the federal University of Rio de Janeiro and and is dedicated to education in the context of digital technologies.

ISSN: 1983-2664

www.latec.ufrj.br